ÃtüŠçalıÅmalarının baÅında, bir analiz yapmak ve her Åeyi göz önünde bulundurmak gerekli ve faydalıdır. Bu bir gelenek deÄil aynı zamanda farklı amaçları belirlemede bir gerekliliktir. Bu yapılan çalıÅma bize bir fikir ve ötüÅün tasarımını saÄlamaktadır. ÃtüÅü anlamak ve yorumlamak için analiz yapmak gereklidir. Gerçektende ötüÅü ne kadar çok anlarsak, ötüÅle o derece ilgileniriz. Bu sadece Malinois için deÄil diÄer alanlar içinde geçerlidir.
Ä°lk sorulan soru;Â
ÃtüŠterimi ne anlama gelmektedir?
Bu soruya cevap vermek için, Malinois hakkında Hollandaca yazar ve hakem olan VAN WOEZIK âin görüÅlerine bir göz atmak gerekir. âKalıtımsallıÄın yada çevre etkisi ile meydana gelen ötüŠturlarının bütünlüÄünden baÅka bir Åey deÄildir. Bu turlar kuÅ tarafından ötüŠkompozisyonuna dönüÅtürülür.â
ÃtüŠkalıtımsaldır. ÃtüŠkompozisyonun bazı turları yada parçaları diÄer kuÅlar tarafından öÄrenilebilinir yada tekrar edilebilinir olduÄu gerçeÄi için kalıtımsallık engel teÅkil etmez. ÃtüŠayrıca erkeksi bir cinsellik taÅımaktadır.
Cinsiyetle iliÅkilidir. Bu anlamda diÅiler ötemezler. Malinois ötüÅlerinin karakterize eden Åey bir erkek tarafından meydana getirilen zarif yapay bir ötüÅtür.
ÃtüÅe ait her bir parçada olduÄu gibi ötüŠturlardan oluÅur. Her ötüŠturu bir kompozisyon oluÅturur.
ÃrneÄin: Li-li-li-li-li
ÃtüŠturları hecelerle oluÅur. Bir hece tekrar eden turun bir parçasıdır.
ÃrneÄin: Li
Dilbilgisi açısından, hece bir sessiz ve bir sesliden oluÅur.
ÃrneÄin:
Sessiz: L
Sesli: i
BelirtildiÄi gibi, sessizler ve sesliler birleÅik Åekilde de kullanılabilinir.
ÃrneÄin:
sessizler: bl
sesliler: ou
Fonetik tekst haliyle sunumu konusunda:
Kastedilen müzikal açıdan teksti yorumlama ve çalınan turları yorumlama yöntemleridir. Ne çok hızlı ne de çok aÄır olmalıdır.
Farkı ötüŠturlarının müzikal tonlarını anlamak için, aynı zamanda müzikal notalamada uygulanılma konusunda genel bir fikre sahip olmak gerekmektedir. Bu Åartlarda daha öncede düÅünülmeyen pek çok sorun ortaya çıkmaktadır. Aralıklar, yükseklikler ve düÅüler ve müzik ölçü bilgisi Malinois ötüÅlerini müzikal notaya dökmeye yetmeyebilir.
Belirtilenlerin ötesinde, bu yöntemlerle ötüÅleri yorumlamak ve anlamak için, ileri düzeyde müzik çalıÅmalarını tamamlamıŠolması gerekir ki bu durum Malinois meraklıları için geçerli olmayıp onlardan talep edilmemektedir.
Kısaca, fonetik yöntemi yada benzer yöntemleri uygulamak için bu yetersiz yöntemi uygulamasına gerek yoktur.
 Ãrnek bir Harz Roller ötüm videosu:
[mom_video type=”youtube” id=”gRZTIN8ndYA”]
Turlar:
Turlar üç kategoriye ayrılır:
Her hangi bir tur için ön görülen maksimum puan sayısı üçe bölünür. Her bir ötüŠturuna uygun olan puanların toplamı ile elde edilen toplam puan üç ile çarpılır. âÄ°zlenimâ ile alakalı maksimum puan sayısı dörttür. (Açıklaması aÅaÄıda belirtilen ayrı bir bölümde yapılacaktır) âTakım ahengiâ olarak maksimum puan üçtür. GörüldüÄü gibi puanlama sistemi üçe bölünebilinir bir yapıya baÄlıdır.
Turlar arasında sınıflandırılmaya girildiÄinde:
- Ãok deÄerli tur,
- DeÄerli tur,
- Daha az deÄerli tur.
Ãok deÄerli tur için ön görülen maksimum puan 9 puandır. Yinede, önemine göre bu puan 12 puana da ulaÅabilir.
Temel tur deÄerleri aÅaÄıda belirtildiÄi gibidir:
Damlayan Su VuruÅları :12 p
Kaynayan su vuruÅları: 9p
Metalik sesler: 9p
Flütler: 9p
DeÄerli turlar maksimum 6 puandır.Turlar aÅaÄıda belirtildiÄi gibidir:
Yuvarlanan Su vuruÅları: 6p
Chorr ve Knorr: 6p
Woutes: 6p
Damlayan ziller: 6p
Yuvarlanan ziller: 6p
Yuvarlanan flütler: 6p
Ãoks(tjoks): 6p
Az deÄerli turlar maksimum 3 puandır. Puanlama aÅaÄıda belirtilmiÅtir:
Ninni : 3p
DoÄaçlama turlar: 3p
Ãnemli GörüÅler:
Metalik sesler çok yüksek deÄerlidir:
Ãonken: 9p
Flütler arasında çok deÄerli versiyon aÅaÄıda belirtilen kategoridir:
Soutes: 9p
Malinoisâ e ait turlar aÅaÄıdaki gibidir.
Damlayan Su VuruÅları:
Kaynayan Su VuruÅları:
Yuvarlanan Su VuruÅları:
Metalik sesler:
Woutes:
Soutes:
ÃtüŠkalitesi-Genel BakıÅ:
Farklı turları belirledikten sonra, ötüŠkalitesini yorumlamadan bahsedebiliriz.
ÃtüŠturunun kalitesini deÄerlendirmek aÅaÄıda belirtilen kriterleri dikkate alarak puan vermektir.
- Tura ait sınıflandırma deÄerini dikkate alarak:
- Tura ait müzikal kaliteyi dikkate alarak
Evrensel anlamda deÄer bütünlüÄü elde etmek için, hakemlerinde hesaplama ve diÄer konularla hem fikir olması konusunda bir sistem yaratılmalıdır.
Ãçe bölünebilirlik Malinois ötüÅünün kalitesini deÄerlendirmenin temelini teÅkil etmektedir.
Ãok deÄerli- deÄerli yada az deÄerli her bir tur aÅaÄıda belirtildiÄi gibi öngörülmektedir:
- Ãok iyi kalitede
- Ä°yi kalitede
- Daha az kalitede
Belirtilen kalite seviyelerine göre, Malinois aÅaÄıda belirtilen deÄerlendirmeye tabi tutulur:
- Tur için maksimum ön görülen puanın 2/3âden fazlası
- Tur için ön görülen maksimum puanın 1/3âden fazlası
- Tur için ön görülen maksimum puanın 0/3âden fazlası
Bu belirtilenlere uygun biçimde;
.Maksimum 9 puanlı olan çok deÄerli tur aÅaÄıda belirtilen kriterlere göre;
a)- Ãok iyi kalite için: + 9puanın 2/3âü= 7 ile 9 arasında puan
b)- iyi kalite için : + 9 puanın 1/3âü= 4 ile 6 arasında puan
c)- Daha az iyi kalite için: 9 puanın 0/3 âü = 1 ile 3 arasında puan
.Maksimum 3 puanlı daha az deÄerli tur:
a)- Ãok iyi kalite için: + 3puanın 2/3âü =3puan
b)- Ä°yi kalite için: + 3puanın 1/3âü=2 puan
c)- Daha az kalitede:+3puanın 0/3âü=1puan
Hesaplamalar sırasında baÅka ne gibi faktörler devreye girer?
Daha pek çok faktör bulunmaktadır fakat birkaç tanesi aÅaÄıda belirtildiÄi gibidir:
- Tonun derinliÄi
- Ä°cra edilen kompozisyonla birlikte bir tur ile baÅka tur:
- Turların versiyonları
- Turların SesliliÄi
- ÃtüÅün inceliÄi
- Kompozisyonun BütünlüÄü
Tur içindeki uzunluk ve canlılık daha az deÄeri bulunmaktadır. Tüm bu abartılı Åekiller deÄerlendirmede hariç tutulur. DeÄerlendirme sırasında olumlu bir profil Åekillendirmek için tüm bu belirtilen faktörler ötüÅün müzikal kalitesini etkilemektedir. DiÄer taraftan, kompozisyon kalitesini zedeleyen tüm etmenler kınanmalıdır. Ayrıca, her bir tur için verilen kısmi deÄerler, üç ile çarpılan toplam deÄeri elde etmek için eklenir.
Neden üçle çarpılır? Bölünebilme ilkesini saÄlamak için mi kullanılmaktadır? Muhtemelen bu nedendir , fakat temel olarak aÅaÄıda belirtilen nedenlere iliÅkilidir:
BaÅlangıçta, ötüŠyarıÅmaları her bir yarıÅmada üç ötüŠhakeminin yetkisi altındaydı. Her bir hakemin vermiÅ olduÄu puan bir birine eklenerek toplam puan elde ediliyordu. Mali nedenlerden dolayı, sıradan bir ötüŠyarıÅmasında tek bir hakemden fazla kiÅi bulunmamaktadır. Aynı orandaki puanlara ulaÅmak için, tek bir hakemin vermiÅ olduÄu puanlar üç ile çarpılmaktadır.
Ä°zlenim:
Ä°yi kalitede ayrı ötüŠturu ile birlikte, dikkate alınması gereken tur birleÅimi yada kompozisyonu gibi faktörler bulunmaktadır. Sadece ötüŠturunu icra etmek yeterli deÄildir. DoÄru anlamda bir kompozisyonu elde etmek için farklı turlar arasında ahenkli bir birleÅim gerekmektedir. Aynı derecede eÅit önem taÅıyan baÅka bir konu mevcut kompozisyonun icra Åeklidir.
Bu anlamdaki kriterler:
- Yorumlanan kompozisyonun akıÅkanlık tarzı
- Su vuruÅlarının düzenli tekrarı
- Derin, yavaÅ ve ahenkli olan bir ötüÅ
Ãç ile bölünebilirlik genel kuralın aksine, maksimum 4 puan ön görülmektedir. Bu uyarlanan ilkeyi es geçmekten piÅmanlık duyarız ama bir gün COM teÅkilatı bu kararı tekrar gözden geçiricektir.
Kaynak: Kemal ÃNCEL
Yayınlayan : Mehmet TANDOÄAN (www.iksyd.com)
Düzenleme: www.serinofil.com