Kanaryaların icra ettikleri her şey iyi kalitede değildir veya müzikal anlamda duruluk taşımamaktadır.
Daha önce belirttiğimiz pozitif tonların yanında, ötüş kanaryası negatif tonlar icra edebilir. Bu negatif turlar kulak tırmalayıcı ve cazırtılı olabilir. Sonuç itibariyle bu turlar melodik yada müzikal olarak düşünülmez.
Ötüş kanaryalarının küçük hatalar üretebileceğine yönelik durumdan kaçınmak her zaman mümkün değildir. Birkaç kanarya en az hatasız ötüş icra edilir.
Diğer yandan, ötüş daha çok çeşitlendikçe , o derece hata yapma olasılığı artar.
Bazı durumlarda, bir turun icra etme şekli net olamayabilir ve bu durum negatif turu oluşturur. Ama, kusurlu olacak kadar net olan turlar da vardır ve derhal önlem alınması gerekir.
Her bir negatif tur için, maksimum 3 puan çıkartılır. Negatif olarak karşımıza tjap(çap) şeklinde çıkar. Bu ses kusurlu olarak ön görülür. Bu hatadan dolayı o kuş ihraç edilir.
Cezalı puanların listesi aşağıda belirtilmiştir:
- Kaba nefesler: – 3puana kadar
- Kesin turlar:– 3 puana kadar
- Snetter yada sniterr:– 3 puana kadar
- Nazal turlar: – 3 puana kadar
- Tsip,tjep(çep), Tsiet turları:-3puana kadar
- .Tjap(Çap):
Bu turların negatif kalitesi aşağıda belirtildiği gibidir:
- Yeterli derecede kötü
- Kötü
- Çok kötü
Bu kriterlere göre, ötücü kuşlar turlar için 1,2 yada 3’ e kadar ceza puanı alır.
Aynı şekilde, üçe bölünebilirlik ilkesi dikkate alınmalıdır fakat toplam negatif puanlar üçle çarpılmaz. Toplam puan toplam pozitif puandan çıkartılır. Bu yolla , geri kalan puan final puanıdır.
Takım Ahengi:
“Harmony” terimi orijinal şekilde Yunancadan gelmekte olup uyum, ahenk anlamına gelmektedir. Anlaşılacağı üzere, müzikal kompozisyonun uyumu anlamındadır.
Takım anlamında 4 kuş bir araya gelir aynı tonla ötüşü gerçekleştirmeleri gerekmektedir.
Takım ahengi ön görüldüğü ötere benzerlik kalitesinin bütünlüğü olarak yorumlanabilir. 4’lü kuşun ötüş icrası sırasında, ötüşlerinin etkileyici homojenliği ve birlikteliği can alıcı nokta olarak ortaya çıkmaktadır. Aksine, 4’lü ötüşün kalite ve uyum eksikliği uyumsuzluk, ahenksizlik sağlamaktadır.
Ahenkli olan Malinois takımı besiciye, gelecekteki yavruların kalitesi konusunda hissedilir garanti sağlamaktadır.
1962 yıllında COM takım performansları için gereken kriterleri belirleyip 1963 yılında deklere etmiştir:
4 kuştan meydana gelen her bir takım 1,2 yada 3 puan arasında ötüş ahengi var olan 4 konu arasında ek puan elde edilir.
Bu puanlamalar aşağıda belirtildiği gibidir:
- Yeterli derecede ötüş ahengi için: 1 puan
- İyi derecede ötüş ahengi için: 2 puan
- Çok iyi derecede ötüş ahengi için: 3puan
Eğer ötüş ahenginin olmadığı durumda puanlama söz konusu değildir. Söz konusu puanlar üçle çarpılmaz. Toplam dört puan , takım halde elde edilen toplam puan sayısına eklenir .
Ötüş Turları:
Genellemeler:
Malinois ötüşleri su vuruşsuz olarak düşünülemez.
Besicilerin çalışmaları, Malinois meraklılarının ilgileri, hakemlerin değerlendirmeleri gibi her şey bülbüllerle anılan turlara yöneliktir.
Bunun yanında, ötüş çalışmaları, hakemlerin puanlama kağıtları, puanlama sistemleri gibi yöntemlerin amacı besicilerin Waterslager olarak bilinen turları korumak ve geliştirmek amacına yöneliktir.
Bu çalışmada, Hollandalı M.WOLF Maikammer’in çok önemli bir yeri vardır. COM tarafından tanınan değerlendirme sisteminin kurucusu olarak görülmelidir.
C.O.M değerlendirme turlarında, Malinois cinsine uygun turlar bulunmaktadır.
Bir kere daha tekrar etmek gerekirse;
- Damlayan Su Vuruşları
- Kaynayan Su Vuruşları
- Yuvarlanan Su Vuruşları:
- Metalik Sesler
- Woutes
Soutes
Soutes flüt seslerinin bir versiyonudur. Soutes ve woutes nadir olarak görünen iki turdur.
Metalik sesler daha sıktır Malinois ötüşü olan”cachet” icra edenin doğal yapısında bulunmaktadır.
Su vuruşları bu aşamada takdir edilir.
Malinois ötüşünün genel yapısını oluşturan su vuruşlarını nasıl tasvir edebiliriz? Bu vuruşlar diğer turlardan nasıl ayrılır? Ötüş yoluyla Malinois’i diğer kuşlardan nasıl ayırt edebiliriz?
Su vuruşları cluck, kaynama ve yuvarlama gibi su seslerini içeren ötüş turlarıdır.Ve hepsinde derin bir ton hakimdir.
Bu anlamda su vuruşlarını tasvir eden kişi M. VAN WOEZIK’ tir.
Sonuçta:
- Su hareketlerinin oyunları
- Derin bir tonlama
vardır.
Su vuruş turlarının iki farklı sesi içermektedir. Bu nedenle, bunlara birleşik turlar denir.
Ayrıca;
- Damlayan su vuruşları
- Kaynayan su vuruşları
- Yuvarlayan su vuruşları
Bulunmaktadır. Bu vuruşlar basit turları oluşturmaktadır.
Basit turlar arasında alt birimler oluşturmak mümkündür. Gerçektende, heceleri aralıklı olarak telaffuz edilir:
Örneğin: Li-li-li, Tjink(çink)-tjink(çink)-tjink(çink), Soet-soet-soet
Bunlar aralıklı basit turlardır.
Aralıklı basit turlar aşağıda belirtildiği gibidir:
- Chorrs(çorr)
- Metalik sesler
- Flüt sesleri
- woutes
- Ziller
- Tjoks(çoks)
- ninni
Diğer yandan ,turlar aralıksız bir şekilde icra edildiğinde bir hece diğer heceyle bağlantılı olan diğer turlar da bulunmaktadır.
Heceler birbiriyle karışmış şekildedir. Birince hecenin telaffuzundan sonra, hecenin sonundaki sesli yada sessiz tekrarlanır.
Örneğin: Knorrrrrrrrrr, Rierrrrrrrrrrr, Dududududu
Bu yapılar aralıksız basit turlardır.
Bu yapılara aşağıdaki gruplara olabilir:
- Knorr
- Yuvarlanan sesler
- Yuvarlanan flüt sesleri
Düşünceler:
Yuvarlanan ses vuruşlarının ayrıca yuvarlana tur karakteri bulunmaktadır. Ayrıca oynayan su özellikleri de bulunmaktadır. Bu iki faktör yuvarlanan su vuruşlarının bileşik tur olarak sınıflandırılmasına neden olmaktadır.
Bundan sonraki bölüm turlar hakkındaki çalışmalarımıza katkı sağlamaktadır.
Örnek ses analizi videosu: